woensdag 19 december 2007

Spookstad

Johannesburg is uitgestorven. Files staan er nauwelijks en je bent overal bijna gelijk aan de beurt. Iedereen is op zomervakantie. Best raar om hier kerstbomen te zien staan bij 25 graden celsius! Wij verlaten niet alleen de stad, maar zelfs het land. Zaterdag zitten we weer in het vliegtuig naar Nederland ('t gaat lekker met de miles!). Woensdag en donderdag zijn voor mij extra drukke dagen doordat ik 6 uur Zulules heb en... door de bekeuring die we maandag hadden opgelopen. De politieagente had me uitgelegd dat we de bekeuring konden betalen door de bank om een bankcheque te vragen en die via aangetekende post te versturen. Dus begeef ik me vol goede moed weer eens richting bank. Daar raden ze me echter af om een cheque via de post te versturen. Zelf hadden wij er ook al niet zo'n goed gevoel bij, aangezien onze post ook voor meer dan 80% kwijt is. Op advies van de bank rijd ik dus maar even naar het politiebureau om te vragen hoe we de betaling het beste kunnen regelen. Het is er druk (tja, daar dan weer wel), dus het duurt even voordat ik aan de beurt ben. De politieagente vertelt me dat ik het beste via een "postal order" kan betalen. En passant meldt ze ook nog even dat we geluk hebben gehad. Het schijnt dat we hadden kunnen worden aangehouden voor deze overtreding! En gezien het vakantie is en iedereen van het hof afwezig is, was de kans groot geweest dat je een aardig tijdje in de cel had kunnen doorbrengen! En dan te bedenken dat iemand die meerdere bankovervallen en de moord op twee politiemannen op zijn geweten heeft, voor R 5000 (500 euro) borg op vrije voeten is gesteld. Eenmaal bij het postkantoor wordt mijn verzoek geroutineerd afgehandeld. Nu maar hopen dat de betaling goed doorkomt... en toch maar een beetje uitkijken voor doorgetrokken strepen.

Geen opmerkingen: