zaterdag 9 februari 2008

In de Katse dam






We ontbijten op de parkeerplaats van de Katse dam lodge (we hadden ons contant geld al zo goed als opgebruikt voor de kamer, in Lesotho beschikt men over het algemeen niet over electronische betalingsmogelijkheden). Gelukkig hadden we onze koelkast en etenswaren meegenomen zodat we van een heerlijk 'home-made' ontbijtje kunnen genieten! Om 08.50u komen we voor de tweede keer aan bij het bezoekerscentrum van de Katse dam. Hier wacht een groep Afrikaners eveneens op de gids voor de tour door en over de dam. Dan blijkt dat de gids eerst opgehaald moet worden. Met een kwartiertje vertraging start dan toch de tour met uitleg over het ontstaan van de dam. We zijn niet verbaasd als de gids meldt dat de plannen voor een dam al in 1950 bestonden, maar pas tot uitvoering konden komen in 1986 door 'politieke verschillen'. Uiteindelijk werd de bouw afgerond in mei 1997 en was het stuwmeer begin 1998 volledig vol door de goede regens vanaf de in gebruik name. De dam is de hoogste in Afrika (185m hoog). Alleen in Zambia bestaat een dam die meer water bevat (Kariba dam). De dam is 710m lang, 60m dik bij basis en 9m aan de bovenkant. 2,32mln kubieke meter beton was nodig voor de constructie. Dit betekende een betontransport vanuit Ficksburg naar de dam om de 40 minuten! Na de theoretische uitleg begeven we ons in de auto (achter de gids aan) naar de dam voor een bezoek aan de binnenkant van de stuwdam. Eerst bezoeken we de 'control room' waar een zich op zich nog eenvoudig 'dashboard' bevindt. De dam is 29cm verwijderd van een 'overstroming'. Hiervoor zijn speciale gaten aangebracht in de bovenkant van de dam, zodat het water gewoon weg kan. Een spectaculair gezicht zoals we op sommige foto's kunnen bewonderen. Erop wachten heeft echter geen zin, aangezien het een enorme tijd vergt voor de dam om 29cm vol te maken over 50km2. Als we de gangen betreden binnenin de dam, wordt het ingenieuze meetsysteem uitgelegd dat wordt toegepast om de bewegingen van de dam te kunnen volgen. Ook licht ze toe hoe eventuele "cracks" (barsten) in de dam worden hersteld. Dit gaat door middel van pijpen die door de hele wand zijn aangebracht waardoor ze onder hoge druk cement kunnen inbrengen in de damwand. De rondleiding in het binnenste gedeelte van de dam, wordt afgesloten met een bezoek aan de gangen die in de rotsen zijn aangebracht. De muur loopt aan weerszijden honderden meters door in de bergwand zodat de dam verankerd is in de rotswand. We stappen weer in de auto en rijden achter de gids aan naar de bovenkant van de dam. We maken nog wat foto's en beginnen dan aan onze tocht naar onze volgende overnachtingsplek in Roma, via Thaba-Tseka.

Geen opmerkingen: