woensdag 25 juli 2007

Donderdag 19 juli: aankomst in Kaapstad

Het is nog donker als ik de auto afgeef op het vliegveld. We maken gebruik van een parkeerservice. Echt super, je geeft gewoon bij de dropoff de auto aan ze af. Ze parkeren de auto op een veilige plek en hij staat weer voor je klaar als je terugkomt. En dat voor €6 per dag! Hoef je op Schiphol niet te proberen! De self service check-in werkt ook goed, behalve dat je alsnog in de rij moet staan met alle mensen die gewoon bij een balie inchecken om vervolgens naar de drop off balie te mogen (waar niemand staat) om je ruimbagage af te geven. De vlucht gaat snel. De hilarische filmpjes doen het vliegtuig schudden van alle lachende passagiers. Het is een soort bananasplit, maar dan nog veel leuker. In de hoofdrol zijn een meisje met koptelefoon, benzinepomp waar water uitkomt en over auto's wordt gespoten, chemisch toilet, portemonnee, nepbalken op auto's, nepspin in een fotohokje, vervorming van pasfoto's, een zogenaamd blinde man met postpakketje dat niet door de brievenbus past en een heus schaap. Het lachen vergaat me echter snel bij het autoverhuurbedrijf. Blijkt dat de kaart die we hebben gebruikt op Internet, een credit card had moeten zijn (wat in onze beleving ook zo is). Nu kunnen ze geen "authorisatie" plegen (m.a.w. een bedrag reserveren als garantie zonder het direct van de rekening af te schrijven). Daarnaast is de naam van de kaarthouder niet die van mij, maar die van Aldwin. Ondanks dat we beide rekeninghouders zijn en ik volledig gemachtigd ben, mag ik niet tekenen. Cash accepteren ze ook niet. Er wordt heel wat overleg gepleegd met de supervisor en de supervisor van de supervisor. Eind van het liedje is dat ik een taxi moet nemen tegen betaling (!) naar het hotel en Aldwin de auto 's middags moet ophalen met een credit card. Eerst lijkt het erop dat de kaart die wel op mijn naam staat, ook niet geaccepteerd wordt voor betaling van de taxi, maar men zegt het opgelost te hebben. Intuitief voel ik al aan dat ik beter cash kan betalen. Later zou mijn intuitie gelijk krijgen. Op het laatste moment bedenk ik me nog dat ze beter nu gelijk een kopie kunnen maken van mijn paspoort en (internationaal) rijbewijs, aangezien ik al de bui zag hangen dat we terug zouden moeten komen naar het vliegveld om mij als tweede bestuurder aan te melden. Aangezien Aldwin de volgende dag nog zou werken en ik de auto zou gebruiken, leek me dat wel zo handig...

Geen opmerkingen: