dinsdag 2 oktober 2007

Geslaagd!

Als ik voor de verandering eens geen file heb als ik naar het opleidingscentrum rijd en op tijd aankom, blijkt dat Genevieve en ik de enigen zijn. Sagi is er niet. Wij denken dat ie gewoon bang was voor de test en de speech! Allebei zijn we zenuwachtig voor het oordeel van Mdabuko. Uiteindelijk krijgen we te horen dat we allebei met een prima resultaat zijn geslaagd en volgende week ons certificaat krijgen uitgereikt. Genevieve en ik willen eigenlijk allebei door naar Module 2, maar er moeten minimaal 4 cursisten zijn voor de cursus om door te gaan. Mdabuko vraagt of 1 van ons een bedankspeech wil schrijven die we ten gehore kunnen brengen aan Elizabeth (soort kwaliteitsmanager bij het instituut). Genevieve en ik besluiten er een gezamenlijke inspanning van te maken en wisselen telefoonnummers uit. We stoppen vroeg met de les en bespreken culturele eigenaardigheden (Zuidafrikanen, Nederlanders en Zulus). Zo meld ik dat Nederlanders afgepast koken (als 4 man komt eten, wordt voor 4 man vlees of vis gehaald bijv.), maar Zuidafrikanen en zeker Zulus koken standaard voor een veel groter aantal mensen want er zou altijd iemand extra kunnen aanschuiven! Het gaat zelfs zo ver in NL dat als je ergens aankomt om vrienden te bezoeken, je te horen zou kunnen krijgen: "Kun je later terugkomen, we gaan net eten!". De gastvrijheid van Zuidafrikanen wordt ter plekke bewezen door Genevieve's uitnodiging om aan te schuiven bij een "Franse avond". Zij heeft een talencursus Frans gevolgd en heeft ook 7 maanden in Frankrijk gewoond. Ze spreekt dan ook vloeiend Frans. Eens in de zoveel tijd komen ze met een groepje bij elkaar, eten samen en spreken dan de hele avond Frans. Omdat ze heeft gemerkt dat ik ook Frans spreek, heeft ze me voor woensdagavond uitgenodigd. In de auto belt ze al op dat het doorgaat en of ik nog steeds wil komen. Er komt ongeveer 10 man waarvan twee Duits spreken, dus er zal waarschijnlijk niet alleen in het Frans worden gesproken. Ik vraag wat ik mee moet brengen en ze geeft aan dat de organisator (haar neef) heeft gevraagd om limonades en vruchtensappen.

Geen opmerkingen: