woensdag 31 oktober 2007

Permanente logé?

Ik speel vanochtend even voor taxichauffeur. Mijn Zulules is uitgevallen, dus kan ik Aldwin vanaf het autoverhuurbedrijf (waar hij de auto weer heeft ingeleverd) naar zijn werk brengen. Tijdens de vorige Zulules heb ik uitgebreid met Mdabuko (mijn Zululeraar) kunnen spreken over zijn situatie. Hij is halverwege de veertig en was hoofd van een basisschool in Zimbabwe. Hij heeft in april dit jaar Zimbabwe moeten ontvluchten i.v.m. bedreiging door de regering. Zijn vrouw en kinderen zijn nog steeds in Zimbabwe. Momenteel woont hij in Hillbrow, een beruchte wijk van Johannesburg. De leefomstandigheden daar zijn niet best. Zowel de kamers c.q. huizen zijn smerig en klein. Privacy hebben ze er nauwelijks, doordat kamers vaak gedeeld moeten worden zodat men de huur kan betalen. Het is bovendien erg gevaarlijk om daar rond te lopen. Je loopt er grote kans te worden beroofd en vermoord. Aldwin en ik hebben nadien overleg gehad. Meerdere mensen hadden al gevraagd of ze in het 'staff quarters' (stafverblijf) mochten wonen. In eerste instantie wilden we eigenlijk niemand erin hebben i.v.m. privacy en veiligheid. We vertrouwen Mdabuko echter volledig en vandaag heb ik hem telefonisch uitgenodigd om te komen kijken of hij het wat vindt. Vrijdag om 14.00u komt hij langs. Ik ben benieuwd.

Geen opmerkingen: