dinsdag 16 oktober 2007

Spitsstrook

Vandaag staat alweer het beveiligingsbedrijf voor de deur. Dit keer om een aantal uitbreidingen te doen op het bestaande systeem. Maar na enig overleg durf ik het toch niet aan om een bedraad systeem te laten implementeren en vraag om een offerte voor een draadloze uitbreiding. Verder is het een huishoudelijk dagje, de Pool & Garden Service komt, en ik speel voor taxichauffeur voor Aldwin. Doordat zijn ouders met de Jeep weg zijn, zijn we nu aangewezen op de VW polo. Heerlijk dat Jo'burgse verkeer...doet ons altijd weer aan NL denken! Het is ontzettend druk op de weg en met alle kamikaze (over het algemeen witte) busjes is het zaak ontzettend op je quivive te zijn. Ze hebben recent bovendien een spitsstrook principe ingevoerd zoals ook in NL. Tijdens de ochtendspits (van 6 uur - 9 uur) mag je (alleen als je met 3 personen of meer in de auto zit) over de vluchtstrook rijden. Hier werd door de busjes sowieso al gebruik van gemaakt. Sterker nog, het komt geregeld voor dat een busje een ander busje op de vluchtstrook inhaalt via de berm! Hilarisch maar wel ontzettend gevaarlijk. Nu zie je te pas en te onpas busjes over de vluchtstrook rijden. Bij op- en afritten is het uitkijken geblazen dat je niet wordt geramd door auto's/busjes die op de vluchtstrook rijden (ze kennen hier het electronische informatiesysteem boven de weg niet, dus men blijft gewoon doorrijden op de vluchtstrook ook bij op- en afritten). Nu heeft men bedacht dat men iets moet doen aan het rijgedrag van de gemiddelde Zuid-Afrikaan (wat op zich een nobel streven is): "Laten we een puntensysteem invoeren!". Fantastisch plan, maar dan zal tevens wat moeten worden gedaan aan de corruptie bij de politie...

Geen opmerkingen: